راهنمای خرید لباس سوزن دوزی ؛ از صفر تا صد

راهنمای خرید لباس سوزن دوزی ؛ از صفر تا صد

لباس سوزن دوزی به لباسی گفته می‌شود که انواع رودوزی های سنتی ایرانی با ظرافت خاصی بر روی پارچه آن نقش می بندد و بعد پارچه سوزن دوزی شده توسط خیاط ماهر به انواع مختلف لباس تبدیل می‌شود . در قدیم لباس‌های سوزن دوزی مخصوص هر منطقه و قوم خاصی بود ولی کم کم این سوزن دوزی‌ها بخاطر زیبایی و جذابیتی که داشتند وارد زندگی روزمره و لباس‌های شهرنشینان شدند. سوزن‌دوزی های ایرانی با توجه به موقعیت‌های روزمره مورد نظر مخاطبان خوش پوش تک آرینا، بر روی پلتفرم‌های مختلفی از جمله انواع کت، جلیقه، شومیز و ... دوخته می‌شود تا لباس‌های تولید شده در کنار تنوع در طرح و رنگ، از تنوع در مدل هم برخوردار باشند.

انواع لباس سوزن دوزی

کت سوزن دوزی

کت های سوزن دوزی دارای مدل‌های مختلفی هستند. با توجه به موقعیتی که از این کت‌ها استفاده می‌شود می‌توان از مدل دوخت و جنس پارچه‌های متفاوتی برای تهیه آن‌ها استفاده کرد. اگر برای موقعیت رسمی از کت های سوزن دوزی استفاده می‌کنید، بهتر است رنگ‌های مشکی، طوسی و سرمه ای و یا حتی دیگر رنگ‌های خنثی مثل طیف رنگی کرم را مد نظر قرار دهید. البته اگر می‌خواهید برای استفاده روزمره از کت های سوزن دوزی انتخاب کنید، بهتر است با توجه به فصل از رنگ و جنس مناسب با آن فصل و آب و هوا استفاده کنید، مثال کلاسیک فصل پاییز و سیلویت قرمز و زرد و نارنجی...

انواع لباس سوزن دوزی

جلیقه سوزن دوزی

جلیقه های سوزن دوزی گزینه مناسبی برای افرادیست که استایل مینیمالی دارند و کمدشان پر از لباس‌های ساده با رنگ‌های خنثی می باشد ولی برای بعضی از اوقات نیاز به تغییر در استایلشان را حس می‌کنند. با داشتن یک جلیقه سوزن دوزی به راحتی میتوانید استایلتان را هنری و ماکسیمال کرده یا حتی به استایل های مینیمال خود جانی دوباره ببخشید. قد جلیقه‌های سوزن دوزی شده می‌تواند کوتاه و یا بلند باشند. همچنین این جلیقه‌ها می‌توانند یقه دار و یا بدون یقه باشند. جلیقه یقه انگلیسی یکی از مدل‌های پر طرفدار این روز هاست که با سوزن‌دوزی بر روی یقه منحصر به فرد می شود.

جلیقه سوزن دوزی

شومیز سوزن دوزی

شومیز نوعی لباس زنانه است که شباهت زیادی به پیراهن مردانه دارد و به دو صورت جلو باز و جلو بسته دوخته می‌شود .شومیز یکی از لباس‌های پر کاربرد است که هر خانم شیک پوشی نیاز دارد در کمد لباس‌هایش داشته باشد .شومیزهای سوزن‌دوزی امروزه بیشتر مورد توجه دختر خانم‌های جوان می‌باشد چون به راحتی با شلوار جین ست می‌شود و با اکسسوری‌هایی مثل کلاه و عینک، می‌توانید استایلتان را به راحتی و در کمترین زمان کامل کنید.

شومیز سوزن دوزی

سایر لباس های سوزن دوزی

از سوزن دوزی های مختلف بر روی سایر لباس‌ها نیز استفاده می‌شود. مثلا شلوارهای لینن سوز ندوزی شده و یا دامن‌های سوزن دوزی با یک شومیز ساده استایل شما را جذاب و زیبا تر نشان می‌دهد.

نکات مهم در خرید لباس سوزن دوزی

جنس پارچه

پارچه استفاده شده در لباس‌های سوزن‌دوزی معمولا پارچه‌های نخی می‌باشد زیرا بر روی پارچه‌های نخی که از گیاه پنبه تولید می‌شود می‌توان به راحتی کار با سوزن‌دوزی دست را انجام داد و از طرف دیگر دوخت طرح‌های سوزن‌دوزی روی پارچه‌های نخی زیباتر جلوه می‌کنند . باید توجه داشته باشید جنس لباس سوزن‌دوزی که تهیه می‌کنید از الیاف با کیفیت بالا و ظریف پنبه تهیه شده باشد، همچنین الیاف نخی آبرفت زیادی دارد پس باید دقت کنید لباس سوزن‌دوزی شده شما از پارچه‌ای تهیه شده باشد که قبل از سوزن‌دوزی آبرفت پارچه را گرفته باشند و از بابت اینکه پارچه‌های نخی گوله نمی‌شوند و پرز نمی‌دهند خیالتان را راحت کنند .

کیفیت دوخت

چون لباس‌های سوزن‌دوزی شده با دست معمولا لباس‌های گران قیمت‌تری می‌باشند باید دقت بیشتری در دوخت لباس و سوزن‌دوزی‌های روی آن شود تا طرح و رنگ در کنار متریال با کیفیت بتواند به شما تجربه پوششی بهتر و شکیل تری ارایه دهد.

نکات مهم در خرید لباس سوزن دوزی

اندازه و سایز

یادتان باشد که بنا بر گفته بهترین استایلیست‌ها و طراحان لباس، اصل اول شیک پوشی، فیت بودن لباس است. اصلا مهم نیست هیکل شما کوچک یا بزرگ باشد، قدتان کوتاه یا بلند باشد و یا...! مهم این است لباس شما به اندازه شما باشد تا بتواند به خوبی روی اندام شما نشسته و زیبایی طبیعی شما را نمایان سازد.

قیمت

مشخصا قیمت لباس‌های سوزن‌دوزی شده از همتایان خود بیشتر می‌باشد. البته باید توجه کرد که سوزن‌دوزی لباس شما ماشینی است یا دست دوز، زیرا کار دست به خاطر ظرافت و زیبایی خود به لباس شما جلوه ای ویژه می‌دهد که تحسین همگان را بر می‌انگیزد در صورتی که سوزن‌دوزی ماشینی از لطافت کار دست برخوردار نیست و ساده‌تر تولید شده، پس به طبع قیمت کمتری هم خواهد داشت.

چگونه لباس سوزن دوزی مناسب انتخاب کنیم؟

همانطور که در بالا المان‌های مهمی از انتخاب توضیح داده شد و در ادامه نیز به بررسی برخی دیگر از ویژگی‌های انتخاب صحیح لباس سوزن دوزی میپردازیم، شناخت نیاز و سلیقه شخصی برای انتخاب نوع لباس (کت، جلیقه و ...) و همچنین رنگ و طرح‌های مورد علاقه ضروری می‌باشد. از طرفی دیگر شناخت شخصی از اندام خود و چگونگی فیت شدن هریک از المان‌های پوشش در استایل شما می‌تواند موضوع مهمی برای بررسی باشد.

شناخت سبک شخصی

داشتن سبک و امضای شخصی در استایل اگرچه که الزام نیست، اما داشتن آن قطعا میتواند شما را از اطرافیان خاص کرده و متمایز کند. بهترین کار برای شناخت و ایجاد سبک شخصی، روراست بودن با خود راجب به علایق و سلایقتان در مورد لباس پوشیدن است. پوشش شما چیزی است که دیگران در نگاه اول در مورد شما متوجه میشوند، پس دوست دارید دیگران چه برداشتی از شخصیت شما داشته باشند؟ همان را بپوشید!

توجه به تناسب اندام

همان طور که گفته شما یکی از مهمترین المان های هر استایل بهینه، تناسب اندام با سایز لباس میباشد زیرا حتی اگر لباس ساده ای همچون شومیز سفید با جین آبی بپوشید، مادامی که لباس شما بر تنتان بنشیند خواهید درخشید. البته که تناسب اندام هم میتواند به بهتر شدن ظاهر شما و بهتر فیت شدن لباس ها در تنتان کمک کند.

چگونه لباس سوزن دوزی مناسب انتخاب کنیم؟

ترکیب لباس سوزن دوزی با سایر لباس ها

لباس‌های سوزن دوزی غالبا پر کار بوده که آن‌ها را برای خارج کردن استایلتان از حالت روزمره و بیجان فوق العاده می‌کند. این لباس‌ها را می‌تواند در استایل‌های ماکسیما در کنار دیگر آیتم‌های پرکار استفاده کرده یا از آن‌ها در کنار لباس‌های ساده و با رنگ‌های خنثی استفاده کرده تا جانی دوباره به استایل شخصیتان ببخشید.

نگهداری از لباس سوزن دوزی

لباس‌های سوزن‌دوزی را باید با آب سرد بشوید چون آب گرم میزان چروک پذیری پارچه را به شدت افرایش می‌دهد .در صورتی که از آب گرم برای شستن لباس‌های سوزن‌دوزی استفاده می‌کنید دمای آن حداکثر تا ۳۰ درجه سانتیگراد باشد. برای شستشو از مایع سپید کننده و پودرهای حاوی سفید کننده استفاده نکنید زیرا به مرور زمان به الیاف پارچه آسیب می‌زند و باعث رنگ پریدگی پارچه و سوزن‌دوزی روی آن می‌شود. لباس‌های سوزن‌دوزی را هرگز چنگ نزنید بهتر است لباس‌های سوزن‌دوزی را در سایه پهن کنید تا خشک بشود. اتو کشیدن لباس‌های سوزن‌دوزی بهتر است از سمت پشت لباس انجام شود و اتو را مستقیم روی سوزن‌دوزی‌ها نکشید. بهتر است پارچه نمدار سفید را سمت پشت لباس گذاشته و با حرارت ملایم اتو کاری را انجام دهید.

ازکجا لباس سوزن دوزی بخریم؟

فروشگاه تک‌آرینا مرجع خرید لباس سوزن دوزی است که انواع سوزن‌دوزی های سنتی ایرانی من جمله بلوچ دوزی، بخارا دوزی، کچه، زرتشتی دوزی و... را در کنار سوزندوزی های ساده تر مثل گلدوزی و شماره دوزی و ... ارایه میدهد.

نتیجه گیری

لباس‌های سوزن‌دوزی به طور روز افزونی جای خود را در سبد خرید البسه خانم‌های خوش پوش پیدا می‌کنند. اینکه سوزن‌دوزی کار شده بر روی لباستان را از نوع ماشین دوزی ترجیح می‌دهید یا دست دوز به سلیقه شخصی و بودجه تان بر میگردد، اما پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده تجربه لمس کردن سوزن‌دوزی‌های دست دوز را داشته باشید تا از لطافت و زیبایی آن متاثر شده و از مشتری‌های پروپاقرص این مدل از آیتم‌ها در استایلتان شوید.