آشنایی با انواع نخ بافت

آشنایی با انواع نخ بافت

هنر بافتنی (Knitting) به عنوان یکی از هنرهای قدیمی و فاخر در سراسر دنیا شناخته می‌شود که مبدا پیدایش آن مشخص نیست اما برخی شواهد نشان می‌دهند که اولین آثار بافتنی در اهرام مصر یافت شده‌اند. هنر بافتنی به صورت دستی و ماشینی انجام می‌شود اما آثار بافتنی دستی بسیار ارزشمندتر و چه بسا ظریف‌تر هستند. برای انجام هنر بافتنی دستی تنها به نخ یا کاموای مناسب و میل بافتنی نیاز دارید تا بتوانید با استفاده از این دو وسیله ساده، انواع مختلف لباس‌های زنانه، مردانه، بچگانه و حتی لوازم تزئینی ببافید. برای شروع این هنر و بافت لباس‌ها و اشیای تزئینی مختلف ابتدا باید با انواع نخ بافت آشنایی داشته باشید تا بتوانید نخ‌های مناسبی را برای بافت طرح‌های مورد نظر خود انتخاب کنید. انواع نخ بافت دارای جنس‌های مختلفی هستند که از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای بافت انواع طرح‌ها و لباس‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب با راهنمای انتخاب کاموای مناسب در بافتنی همراهتان هستیم و شما را با انواع کاموا بافتنی آشنا خواهیم کرد. همچنین جهت خرید انواع زیورآلات دست دوز می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

انواع نخ بافت

در صنعت نساجی برای تهیه نخ‌های بافتنی از الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود که هر یک از آنها دارای تراکم و ضخامت خاصی هستند. بنابراین انواع نخ بافت یا همان کاموا به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند که در این بخش ویژگی‌های انواع نخ کاموا برای انجام هنر بافتنی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی با انواع نخ بافت و کاموا بافتنی

انواع نخ بافت با الیاف طبیعی

نخ پشمی

نخ پشمی یکی از رایج‌ترین انواع نخ بافت (کاموا) با الیاف طبیعی است که از پشم گوسفند تهیه می‌شود و برای اکثر آثار بافتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاموای پشمی برای بافت انواع لباس‌های گرم زمستانی همچون ژاکت و یا پلیور استفاده می‌شود زیرا بسیار نرم، منعطف و سبک بوده و در مقابل رطوبت نیز مقاومت بالایی دارد و آن را به خود جذب نمی‌کند. بنابراین لباس‌هایی که با استفاده از نخ پشمی بافته می‌شوند دارای گرمای زیادی هستند زیرا الیاف نخ آن مانع خروج حرارت از بدن شما می‌شوند. از طرفی دیگر کامواهای پشمی به راحتی بو نمی‌گیرند و نیازی به شستشوی مکرر ندارند؛ به همین جهت این نوع کاموا به عنوان پرکاربردترین و متداول‌ترین کاموا برای بافت انواع لباس‌های زمستانی شناخته می‌شود.

نخ ابریشمی

نخ ابریشمی از دیگر انواع نخ بافت است که از پیله کرم ابریشم تهیه می‌شود و به همین دلیل قیمت آن نسبت به سایر کامواهای موجود در بازار گران‌تر است. نخ ابریشم دارای الیاف ظریف و در عین حال مقاومی است که بسیار نرم و لطیف بوده و بافت آن به مهارت و تبحر خاصی نیاز دارد.

نخ کشمیر

از دیگر انواع نخ بافت یا کاموا برای انجام هنر بافتنی می‌توانیم به نخ کشمیر اشاره کنیم که از پشم بز کشمیر ساخته می‌شود و مانند نخ ابریشم نیز قیمت بالایی دارد. نخ کشمیر دارای دارای الیاف لطیف، سبک و نرمی است که برای بافت لباس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و استحکام بالایی دارد.

نخ موهر

معرفی انواع نخ بافت

کاموا یا نخ موهر نیز یکی دیگر از انواع نخ بافت و کاموا است که از موی خرگوش و بز آنگورا بدست می‌آید و جنس بسیار نرم، براق و درخشانی دارد. از ویژگی‌های اصلی و کلیدی نخ موهر می‌توانیم به مواردی همچون کیفیت بالا، ثبات رنگ، گرمای زیاد، استحکام و مقاومت بالا اشاره کنیم. بافت لباس با نخ موهر نیز کمی دشوار است اما خروجی آن بسیار زیبا و شیک خواهد شد. از نخ موهر به دلیل کیفیت و نرمی بالا برای بافت شال، روسری و لباس نوزادی استفاده می‌شود.

نخ پنبه

معرفی انواع نخ با الیاف طبیعی

کاموای پنبه از دیگر انواع نخ بافت محسوب می‌شود که از گیاه پنبه تهیه شده و بسیار نرم و در عین حال مستحکم است. البته برای تبدیل شدن نخ پنبه به کاموای بافتنی برخی مواد شیمیایی به آن افزوده می‌شود تا دوام و مقاوت نخ افزایش پیدا کند. نخ پنبه در دسته نخ‌های سرد قرار می‌گیرد و به همین جهت برای دوخت لباس‌های تابستانی کاربرد دارد و قیمت آن نیز مناسب است.

نخ آلپاکا

یکی دیگر از انواع نخ بافت رایج که برای بافت لباس‌های گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد نخ آلپاکا است که از پشم آلپاکا (یکی از حیوانات گونه‌ی شترسانان که در آمریکای جنوبی زیست می‌کند) تهیه می‌شود. نخ آلپاکا بسیار نرم و لطیف است و برای بافت پتو و لباس‌های زمستانی همچون ژاکت، کلاه، دستکش، روسری و جوراب مناسب بوده و گرمای مطلوبی دارد.

برای تولید انواع نخ بافت مصنوعی نیز از مواد شیمیایی، الیاف و متریال مصنوعی همچون پلی استر، نایلون و اکریلیک استفاده می‌شود. کامواهای مصنوعی نسبت به کامواهای تهیه شده با الیاف طبیعی، قیمت ارزان‌تری دارند و قابل شستشو هستند. از این رو افرادی که به تازگی هنر بافتنی را آغاز کرده‌اند بهتر است از کامواهای ساخته شده با الیاف مصنوعی استفاده کنند. با این حال انواع نخ بافت مصنوعی کاموا شامل:

کاموای پلی استر

کاموای پلی استر یکی از انواع رایج نخ مصنوعی است که دارای رنگ بندی مختلفی بوده و دوام بالایی دارد. این نوع کاموا را می‌توانید جایگزین کاموای پشمی کنید و از آن برای بافت انوع لباس‌های زمستانی گرم استفاده نمایید.

کاموای ریون

از دیگر انواع نخ بافت مصنوعی می‌توانیم به کاموای ریون اشاره کنیم که ساخت آن قدمت طولانی‌تری نسبت به سایر کامواهای مصنوعی دارد و در طیف‌های رنگی متنوعی تولید می‌شود. جنس کاموای ریون نسبت به کامواهای دیگر کمی ضعیف‌تر است و پس از مدتی جلوه اولیه خود را از دست می‌دهد؛ اما برای بافت لباس‌های پاییزی گزینه مناسبی است.

کاموای اکریلیک

انواع نخ بافت یا کاموا بافتنی

کاموای اکریلیک نیز یکی دیگر از انواع نخ بافت مصنوعی است که برای بافت انواع لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر نخ‌های طبیعی دارد. کاموای اکریلیک دارای بافت شبیه به پشم است و برای بافت لباس‌هایی که مکررا نیاز به شستشو دارند، گزینه مناسبی در نظر گرفته می‌شود که علاوه بر کیفیت مطلوب دارای قیمت مقرون به صرفه‌تری نیز هست.

کاموای نایلون

یکی دیگر از انواع نخ بافت که با الیاف مصنوعی ساخته می‌شود کاموای نایلونی نام دارد که دارای مقاومت و کشش بالایی است و ظاهر آن نیز کمی براق است. کاموای نایلونی به راحتی قابل شستشو بوده و شکل ظاهری آن بر اثر شستشو تغییری پیدا نمی‌کند و قیمت آن نیز بسیار مناسب است. این نوع کاموا دارای تنوع رنگی و استحکام بالایی بوده و برای بافت لباس‌های زمستانه و پاییزه مناسب است.

انتخاب جنس کاموا

یکی از موضوعات مهمی که در هنگام خرید کاموا باید به آن توجه داشته باشید «انتخاب جنس مناسب» است که باید متناسب با نوع لباس انتخاب شود. برای انتخاب جنس کاموا باید به خاصیت کشسانی آن توجه داشته باشید زیرا برخی لباس‌ها همچون ژاکت، پلیور و یا جوراب باید کمی خاصیت کشسانی داشته باشند؛ بنابراین برای بافت لباس‌های زمستانی بهتر است از کاموای پشمی با الیافت حیوانی استفاده کنید تا به راحتی کش بیایند و درعین حال نیز گرم و نرم باشند. کامواهای پنبه و ابریشم دارای خاصیت کشسانی کمتری هستند و به همین دلیل برای بافت لباس مناسب نیستند و بهتر است از آنها برای بافت وسایل تزئینی همچون رومیزی استفاده کنید. جنس نخ کشمیر نیز معمولا برای بافت شال و روسری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین برای انتخاب جنس کاموا حتما به خاصیت کشسانی آن توجه داشته باشید تا بتوانید کاموایی مناسب خریداری کنید.

انواع نخ بافت و کاموا با الیاف طبیعی و مصنوعی

انواع ضخامت کاموا

نکته مهم دیگری که در هنگام خرید نخ بافتنی باید به آن توجه داشته باشید «ضخامت کاموا» است که باید متناسب با نوع لباس انتخاب شود. کامواها نیز مانند سایر نخ‌ها دارای ضخامت‌های مختلفی هستند که میزان ضخامت هر کاموا نیز بر روی برچسب آن درج شده است. با این حال انواع ضخامت کاموا شامل:

 

کاموا توری یا نخی (Lace):

کاموای توری نازک‌ترین نوع کاموا است که دارای رشته‌های نخ کمتری است و برای بافت شال و یا روسری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاموای بسیار ظریف یا انگشتی (Super Fine):

این نوع کاموا بر خلاف نام آن نسبت به کاموای توری ضخیم‌تر است و استحکام بالایی دارد. از کاموای انگشتی معمولا برای بافت دستکش، جوراب و یا کلاه استفاده می‌شود.

 

کاموای ظریف (Fine):

کاموای ظریف در واقع دارای ضخامتی مابین کاموای توری و انگشتی است که برای بافتنی‌های ریز نقش همچون پلیورهای نازک استفاده می‌شود و خروجی بسیار ظریف و خاصی دارد.

 

کاموای لایت (Light):

کاموای لایت رایج‌ترین نوع کاموا برای بافت انواع مختلف لباس است که ضخامت آن کمی بیشتر از کاموای ظریف بوده و برای بافت انواع لباس‌های زمستانی کاربرد دارد.

 

کاموای متوسط (Medium):

کاموای متوسط نیز دارای ضخامت مناسبی برای بافت لباس‌های گرم زمستانی است و در واقع کامواهای پشمی دارای بافتی میانه (نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک) بوده و استحکام بالایی دارد.

 

کاموای ضخیم (Bulky):

کاموای ضخیم نیز همانطور که از نام آن پیداست دارای رشته نخ‌های ضخیم و درشتی است که معمولا برای بافت پتوهای نوزادی و یا پالتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاموای طنابی (Super Bulky):

کاموای طنابی نیز به عنوان ضخیم‌ترین نوع کاموا شناخته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید گرم‌ترین لباس‌های زمستانی را در کمترین زمان ممکن ببافید.

 

میل پیشنهادی کاموا

تهیه میل بافتنی مناسب نیز از دیگر نکات مهم برای بافت انواع لباس و یا لوازم تزئینی است که باید متناسب با ضخامت انواع نخ بافت انتخاب شود. برای هر میزان ضخامت نخ یک سایز میل پیشنهادی کاموا وجود دارد که شامل اندازه‌های زیر است:

کاموای توری یا نخی: 1.5 – 2.25 میلی متر

کاموای انگشتی: 2.25 -3.5 میلی متر

کاموای ظریف: 3.25 – 3.75 میلی متر

کاموای لایت: 3.75 – 4.5 میلی متر

کاموای متوسط: 4.5 – 5.5 میلی متر

کاموای ضخیم: 5.5 – 8 میلی متر

کاموای طنابی: بیشتر از 8 میلی متر

بنابراین میل بافتنی خود را باید با توجه به میزان ضخامت کاموا انتخاب کنید تا بتوانید گره‌های منظمی را به صورت زنجیره‌وار به دنبال یکدیگر بدوزید.